نحوه هواگیری پمپ آب خانگی
پمپ آب چاه و تجهیزات چاه عمیق

پمپ آب چاه و تجهیزات چاه عمیق

پمپ آب چاه همانطور که میدانید جز تجهیزاتی به شمار می آید که امروزه بسیار مورد استفاده است. اینطور گفته می شود که چاه آب به وسیله یک پمپ شناور باعث می شود تا شما بتوانید به منابع آب موجود در سفره های زیرزمینی دست پیدا کنید. این عملیات اما شامل حفاری چاه خواهد شد که در کنار جدار گذاری، نصب پمپ های شناور و همچنین لوله گذاری میتواند باعث استفاده از پتانسیل آب های زیرزمینی شود.

عملیات حفاری با پمپ آب چاه اما با روش های دستی و مکانیکی انجام می شود. میتوان گفت که پمپ شناور چاه آب در واقع در روش های مکانیکی و آبدهی تاثیر بسیار بالایی خواهد داشت و در نهایت عمق حفاریپمپ آب چاه نیز بیشتر خواهد بود. در حال حاضر میتوان گفت که ایران از نظر منابع آب در کمبود جدی قرار دارد و در نهایت ممکن است که عدم استفاده از آب های زیرزمینی، حفاری و حتی تجهیز چاه آب موجب آسیب جدی به محیط زیست شود. همچنین مطالعه و بررسی که در سفره های زیرزمینی انجام گرفته است، باعث ضرورت ایجاد مدیریت در این زمینه خواهد شد.

برای خرید انواع مختلف پمپ آب میتوانید به صفحه ی خرید پمپ آب در سایت زرین فروش مراجعه کنید.

پمپ آب چاه

پمپ آب چاه

پمپ آب چاه و حفاری

اولین گامی که باید در حفر چاه انجام داد، شناسایی و تعیین محل چاه است. دقت داشته باشید که عملیات حفاری اما با مشکلات و خطرات بسیار زیادی همراه است و حتی ممکن است که به محیط زیست هم آسیب برسد. در نهایت می توان گفت که عملیات حفاری به دو صورت انجام خواهد شد که از جمله آن میتوان به حفر و نصب پمپ آب چاه به صورت دستی توسط نیروی انسانی و یه به وسیله ماشین آلات انجام خواهد شد. حفاری چاه عمیق اما عمدتا به صورت مکانیکی و توسط ماشین آلات انجام خواهد شد. این ماشین آلات همچنین هنگامی که باید چاه حفر شود و پمپ آب چاه نصب شود دارای ریزه کاری هایی است که عمدتا در سایزهای بین 8 تا 12 اینچ نصب شده است. همچنین این ماشین آلات دارای سوراخ های ریزی در بدنه خود هستند که برای عبور آب تعبیه شده اند و می توانند تا حد بسیار زیادی مانع از عبور شن و ماسه به داخل پمپ آب چاه شوند که باعث می شود عمر این پمپ ها افزایشیابد. در نهایت اما استفاده از پمپ آب چاه کف کش نیز که با توجه به نوعی الکتروپمپ مستغرق است و سانتریفیوژ را نیز انجام می دهد نیز بسیار مورد استقبال است.

پمپ های آب آبارا یکی از بهترین برندهای موجود در بازار میباشند.برای مشاهده ی مدل های مختلف این برند به صفحه پمپ آب آبارا مراجعه کنید.

هم اکنون اما به سراغ حفر و نصب پمپ آب چاه به وسیله سنتی میرویم. در این روش معمولا کار به وسیله نیروهای انسانی انجام می شود و میتوان گفت که حفر دهانه چاه بسیار بزرگتر از روش مکانیکی خواهد بود و در حدود 80 الی 120 سانتی متر است. در این روش برای نصب پمپ آب چاه، میله چاه به صورت عمودی نصب خواهد شد و تعدادی کوره و یا انبار هم به صورت افقی و برای سفره های زیرزمینی حفر خواهد شد. در این روش همچنین از کول استفاده می شود که به عنوان جداره داخلی چاه آب مورد استفاده قرار می گیرد. عملیات کول گذاری در چاه های جذبییکی از راه هایی است که شما میتوانید در آن مشابه چاه آب عمل کنید.

پمپ آب خانگی

پمپ آب خانگی

مقایسه روش مکانیکی و دستی در حفاری چاه آب

یک روش دیگر که در حفر و نصب پمپ آب چاه صورت می گیرد، روش مکانیکی است که به منظور حفر چاه انجام می شود و برای چاه هایی عمیق تر از 40 متر مورد استفاده قرار می گیرند. دقت داشته باشید که این روش اما مزایای بیشتری دارد که از جمله آن میتوان به آبدهی بیشتر چاه و همچنین کمتر بودن میزان شن و ماسه اشاره کرد. به علاوه میتوان گفت که عملیات حفاری در این روش و نصب پمپ آب چاه با سرعت بیشتر و همچنین خطرات جانی کمتر انجام خواهد شد.

اگر بخواهیم مقایسه کنیم اما باید بگوییم که حفاری چاه آب و نصب پمپ آب چاه به روش های سنتی معمولا در اعماق بیشتر از 40 متر صورت خواهد گرفت. این چاه ها همچنین عمق کمتری دارند و به همین دلیل هم آبدهی پایین تری را شامل می شوند. ذرات شن و ماسه هم در آب خروجی این قبیل چاه ها از دیگر مشکلات در این زمینه به شمار می آید که جز معضلات نیز هست. میتوان گفت که چاه های سنتی اما به وسیله نیروهای انسانی حفر خواهند شد لذا خطرات جانی بیشتری را به دنبال خواهد داشت. در زمینه نصب پمپ آب چاه اما گزارشات متعدد و بسیار زیادی از تلفات و صدمات انسانی ایجاد شده است. مهم ترین مزیت حفر چاه به روش دستی اما حفاظت از منابع آب زیرزمینی است که امروزه با توجه به کاهش منابع بسیار حائز اهمیت است. در هر دو روشی که برای نصب پمپ آب چاه استفاده می شود میتوان از پمپ شناور استفاده کرد.

اجزای پمپ آب چاه

اجزای پمپ آب چاه

تجهیز چاه آب توسط پمپ آب چاه

تجهیز چاه آب و یا چاه های عمیق به وسیلهپمپ آب چاه در واقع یکی از راه هایی است که شما میتوانید از اب های زیرزمینی استفاده کنید. پس از اینکه چاه آب حفر شد و به سفره های زیرزمینی رسیدید میتوانید عملیات پمپ گذاری درون چاه را انجام دهید. در نهایت هم با توجه به اینکه پمپ شناور چاه آب باید به طور کامل در آب قرار بگیرد و همچنین الکتروموتور هم باید به وسیله آب خنک شود. دقت داشته باشید که موتور های شافت و غلافی هم باید در هوای آزاد قرار گیرند. زمانی که پمپ آب چاه شناور مورد استفاده قرار می گیرد به تدریج پر خواهد شد و فشار پمپ هم افزایش خواهد یافت. در نهایت هوای داخل لوله های توسط شیر اتوماتیک خارج خواهد شد و و آب هم جهت مصرف انتقال داده می شود. زمانی که شما پمپ آب چاه را روی موتور می تواند سبب ایجاد ضربه قوچ شود، در این حال  یک سوپاپ در خروجی پمپ قرار خواهد گرفت تا بتواند مانع از ایجاد فشار روی پروانه های موتور شود. از پمپ چاه شناور نیز میتوان به عنوان پمپ چاه نیمه عمیق هم استفاده کرد.

انواع پمپ آب چاه

زمانی که تکنولوژی ساخت پمپ آب چاه ایجاد می شود، معمولا به دلیل اینکه اینگونه پمپ ها تمام در آب قرار می گیرند میتوان گفت که دارای مزایای بسیاری نسبت به سیستم های قدیمی دارند. در نهایت می توان گفت که پمپ آب چاه را میتوان به صورت شناور نصب کرد و هیچگونه غلافی هم از تشن روغن به درون آب نخواهید دید. اینطور گفته می شود که پمپ های شناور چاه های آب نیز به منظور تجهیز آب آشامیدنی و صنعتی مورد استفاده قرار خواهد گرفت. همچنین نکات بسیاری در زمینه انتخاب پمپ آب چاهوجود دارد که به شرح زیر هستند:

  1. شما باید بهترین نقطه کارکرد پمپ شناور چاه را به لحاظ دبی و همچنین فشار مورد بررسی قرار دهید.
  2. شما باید میزان شن و ماسه ورودی را به پمپ آب چاه مورد بررسی قرار دهید و همچنین امکان سایش های پروانه ای و تجهیزات را نیز بررسی کنید.
  3. شما باید جنس متریال مورد نظر را با توجه به شوری و دمای آب انتخاب کنید.

شیرآلات و تجهیزات پمپ آب چاه

پس از اینکهپمپ آب چاه و لوله مورد نظر را نصب کرده اید و به سطح زمین رسید باید در این نقطه به وسیله تجهیزات مکانیکی و همچنین برقی چاه را کنترل کنید. دقت داشته باشید که بدین منظور، یک شیر تنظیم فشار و همچنین تخلیه هوا هم وجود دارد که روی دهانه خروجی پمپ آب چاه نصب خواهد شد. این شیرآلات همچنین وظیفه کنترل چربی و دبی را نیز در دست خواهند داشت. میتوان گفت که از جمله مهم ترین تجهیزات الکترومکانیک میتوان به فلومتر و کنتور اشاره کرد. این ابزار در واقع زمانی که صحبت از کنترل میزان برداشت از آب های زیرزمینی به میانمی آید بسیار حائز اهمیت خواهند شد.

نصب پمپ آب چاه

نصب پمپ آب چاه

مساله محیط زیست در حفاری و نصب پمپ آب چاه

همانطور که میدانید، ایران دارای منابع بسیاری از نظر انرژی معدن و همچنین فلزات گرانبهاست. شاید بتوان اینطور گفت که تنها منبع طبیعی که در ایران کمتر از سایرین وجود دارد آب است. آب اما مهم ترین منبع لازم برای حیات در جوامع بشری به شمار می آید و زمانی که صحبت از رشد صنعت، کشاورزی و حیات به میان می آید باید دانست که زیست بوم ایران عزیزمان در گرو مدیریت این منابع طبیعی است. ایران همچنین به لحاظ سرانه آبی دومین کشور خشک خاورمیانه به شمار می آید و بدیهی است که در چنین شرایطی انتخاب پمپ آب چاه مناسب جز اولویت های دولت برای مدیریت بحران آب به شمار می آید.

نحوه هواگیری پمپ آب خانگی

نحوه هواگیری پمپ آب خانگی

در این بین اما همچنین می توان اینطور گفت که در بین تمامی کشورها، ایران در سالیان اخیر مصرف بی رویه آب داشته است. منابع آبی که به صورت زیرزمینی در کشور وجود دارند حدود 70 الی 80 درصد از منابع زیرزمینی هستند که طی سال های متمادی جمع شده اند. خشکسالی کاریز ها و قنات ها یکی از گواهان این است که مدیریت آب در سال های اخیر ناصحیح بوده است و باعث کاهش شدید منابع زیرزمینی شده است. حفاری و نصب پمپ آب چاه بدون درنظر گرفتن میزان سفره های زیرزمینی و همچنین تغییر و افزایش سایز پمپ های شناور باعث شده است که شرایط کنونی پیش بیاید. دقت داشته باشید که استفاده از منابع آب های زیر زمینی میتواندیکی از روش های کاربردی در حفظ آب باشد که بدون در نظر گرفتن اصول و شرایط مهندسی ایجاد خواهد شد و ممکن است که به محیط زیست آسیب های جدی وارد کند.