مزایای استفاده از موتورخانه هوشمند
موتورخانه هوشمند چیست؟

موتورخانه هوشمند چیست؟

موتورخانه هوشمند نامی است که بدون شک شما هم تاکنون آن را بارها و بارها شنیده اید. در دنیای امروز که تقریبا همه چیز در حال هوشمندسازی است شاید اینکه موتورخانه ها که قلب ساختمان به شمار می آیند نباید از این قافله عقب بمانند. اما شاید برای شما هم این سوال پیش بیاید که موتورخانه هوشمند چیست؟

میتوان گفت که موتورخانه هوشمند در واقع نسل جدیدی از موتورخانه هاست که به صورت هوشمند عمل می کنند. این نوع موتورخانه ها دارای سنسورها و همچنین عملگرهایی هستند که شما میتوانید با هدف کاهش مصرف انرژی از آن ها استفاده کنید. همچنین افزایش سطح آسایش هم توسط اینموتورخانه ها برآورده شده است. باید به این نکته دقت داشته باشید که موتورخانه هوشمند تفاوت های عمده ای با موتورخانه های سنتی دارد که در این بخش می خواهیم شما را با آن آشنا کنیم. پس با ما همراه شوید تا پاسخ سوال موتورخانه هوشمند چیست را بیابید.

موتورخانه هوشمند چیست؟

تفاوت موتورخانه هوشمند و موتورخانه سنتی چیست؟

همانطور که میدانید موتورخانه وظیفه اصلی را در گرمایش خانه برعهده دارد. امروزه با توجه به اینکه پکیج ها و دیگر ابزار برای ایجاد گرمایش تولید شده اند اما باز هم موتورخانه از محبوبیت بیشتری برخوردار است و دلیل آن هم ساده است، موتورخانه ها نسبت به پکیج ها گرمای بیشتری تولید خواهند کرد.

در اینجا اما می خواهیم دو منبع اصلی را برای گرمایش خانه با هم بررسی کنیم،موتورخانه هوشمند و موتورخانه سنتی. دو منبع  اصلی که در ساختمان به عنوان منبع اصلی برای مصرف انرژی به شمار می آیند چیلرها و بویلرها هستند. دقت داشته باشید که چیلر ها معمولا از انرژی برق استفاده می کنند و این در حالی است که بویلرها با استفاده از گاز کار می کنند. بدین ترتیب با استفاده از این انرژی ها آب در چیلر و بویلر گرم خواهد شد و با پمپ های مختلفی به واحد های مصرف کننده در ساختمان مانند هواساز و فن کویل ها ارسال خواهد کرد. دقت داشته باشید که معمولا از آب گرم برای شست و شو هم استفاده می شود.

چیلر هایی که در سیستم های خانگی به کار میروند معمولا از نوع تراکمی هستند که بیرون از ساختمان نصب خواهند شد. آب سرد و گرمی که توسط چیلرها و بویلرها تولید می شود به سرتاسر ساختمان فرستاده می شود تا فن کویل ها بتوانند سرمایش و گرمایش ساختمان را به خوبی انجام دهند.برای خرید مشعل های موتور خانه به صفحه ی خرید مشعل موتورخانه مراجعه کنید.

حال باید بدانید که پس نقش موتورخانه سنتی و موتورخانه هوشمند در این بین کجاست؟

در موتورخانه های سنتی معمولا اینطور گفته می شود که دمای آب توسط یک ترموستات دستی اندازه گیری خواهد شد و هموراه هم دمای آب سرد و یا آب گرمی که از دستگاه خارج می شود یک مقدار ثابت است. در موتورخانه هوشمند اما دیگر تنظیمات دستی وجود نخواهد داشت. معمولا اینطور گفته می شود که در این موتورخانه ها، سنسورهای مختلفی وجود دارد که در نقاط مختلف در داخل و یا خارج از ساختمان نصب خواهد شد. دقت داشته باشید که همچنین سنسورهای مختلفی هم روی لوله ها نصب می شوند و همه این سنسورها در نهایت به یک پردازشگر مرکزی متصل خواهند شد. وظیفه این سنسور ها در موتورخانه هوشمند این است که اطلاعات مربوط به دما را به صورت منظم برای این پردازشگر مرکزی ارسال کند.

سیستم های موتورخانه هوشمند

پردازشگرموتورخانه هوشمند و سنتی

در نهایت می توان گفت که پردازشگر هایی که در موتورخانه هوشمند و سنتی وجود دارد به عملگرهایی متصل هستند که به صورت کاملا اتوماتیک در این زمینه کار می کنند. دقت داشته باشید که این نوع پردازشگرها معمولا با توجه به نیاز مصرف کننده، شرایط آب و هوایی و همچنین مقدار سوخت و یا دوران موتورهای الکتریکیمتصل به کمپرسورها تعیین خواهد شد. این نوع کمپرسور ها معمولا به گونه ای تنظیم می شوند که به شما اجازه می دهند مصرف انرژی این دستگاه ها را به حداقل برسانید. از این رو می توان تا حد بسیار زیادی در مصرف انرژی صرفه جویی کرد.

از طرف دیگر هم میتوان گفت که دمایی که شما میخواهید آب را استفاده کنید دقیقا متناسب با نیاز مصرف کننده عوض خواهد شد. دقت داشته باشید که این مورد در واقع در تعامل عجیبی با میزان سطح آسایش برودتی افراد یک ساختمان است. همچنین از ایجاد دماهای گرم و سرد هم در طول روز جلوگیری خواهد شد. موتورخانه هوشمند در واقع دارای مزیت های بسیاری است که از جمله آنها میتوان به استهلاک دستگاه اشاره کرد که باعث می شود مصرف ساختمان تا حد بسیار زیادی کاهش پیدا کند که این امر به نوبه خود هزینه های نگهداری و همچنین تعمیر را نیز کاهش خواهد داد.

موتورخانه هوشمند در ساختمان های غیرمسکونی

معمولا اینطور گفته می شود که در ساختمان های تجاری و غیر مسکونی که چندین ساعت در روز بیشتر مورد استفاده نیستند میتوان گفت که فقط به چندین ساعت آب و هوای سرد یا گرم نیاز است. در این حال نکته ی جالب توجه این است که شما میتوانید عملکرد موتورخانه هوشمند را تنظیم کنید و آن را براییک هفته یایک ماه و یا بیشتر برنامه ریزی کنید. در این حال موتورخانه هوشمند تنها ساعاتی از روز را میتوانید برنامه ریزی کنید تا این موتورخانه های هوشمند کار کنند و حتی اینطور است که در روزهای تعطیل به صورت اتوماتیک این دستگاه ها خاموش خواهند شد و یا در حالت آماده به کار قرار می گیرند. بدین ترتیب اگر شما از موتورخانه هوشمند در یک ساختمان تجاری استفاده می کنید میتوانید تا حد بسیار زیادی از اتلاف انرژی جلوگیری کنید.

مزایای استفاده از موتورخانه هوشمند

مزایای استفاده از موتورخانه هوشمند

در سیستم هایی که جز موتورخانه هوشمند به شمار می آید میتوان از یک مانیتور لمسی برای نشان دادن میزان کارکرد چیلرها و بویلرها استفاده کید. دقت داشته باشید که این مانیتورها معمولا نقش عیبیابی نیز دارند و در صورت بروز هرگونه ایرادی سیستم هشدار به شما کاملا اطلاع خواهد داد. همچنین شما قادر خواهید بود تا با اینترنت و اپلیکیشن های موجود سیستم خود را تحت کنترل داشته باشید. شما میتوانید توسط این ابزار، دستگاه را روشن و خاموش کنید و یا آن را تنظیم کنید.

موتورخانه هوشمند نسل جدید

امروزه اما اکثر موتورخانه هایی که هوشمندسازی شده اند، پایه و اساسی به غیر از موتورخانه های سنتی ندارند. دقت داشته باشید که موتورخانه های نسل جدید در واقع همان تجهیزات قبلی را به همراه دارند و تنها سیستمی که آن ها را کنترل میکند پیچیده تر شده است. با توجه به اینکه تکنولوژی زندگی انسان را دگرگون کرده است، این امر برای شما سخت و غیر قابل فهم نخواهد بود و باید به طور حتم بدانید که موتورخانه ها نیز تحت تاثیر این تکنولوژی تغییر خواهند کرد.

موتورخانه هوشمند در خانه و ساختمان تجاری

موتورخانه هوشمند در خانه و ساختمان تجاری

مزایای استفاده از موتورخانه هوشمند

دقت داشته باشید که موتورخانه هوشمند بنابر آنچه تا کنون ذکر شد دارای مزایای بسیاری است. اینکه شما از سیستم های هوشمند در کنترل استفاده کنید در واقع باعث می شود تا بتوانید از مزایای بی نهایت این دستگاه ها استفاده کنید. در اینجا شما را با برخی از مزایای استفاده از موتورخانه هوشمند آشنا خواهیم کرد:

  • موتورخانه هوشمند در واقع شما را قادر به کنترل کامل موتورخانه، مشعل ها و پمپ ها خواهد کرد.
  • موتورخانه هوشمند در بهینه سازی انرژی و همچنین جلوگیری از مصرف بیهوده سوخت و انرژی الکتریکی بسیار موثر خواهد بود.
  • این نوع موتورخانه ها معمولا باعث تثبیت محدوده های آسایش حرارتی در یک ساختمان خواهند شد و تفاوتی ندارد که ساختمان مدنظر شما مسکونی است یا تجاری.
  • این نوع موتورخانه ها باعث کاهش هزینه های استهلاک در تجهیزات خواهند شد و همچنین نگهداری و تعمیر تاسیسات نیز هزینه کمتری خواهد داشت.
  • موتورخانه هوشمند باعث می شود تا شما آلاینده های محیط زیستی کمتری را به محیط وارد کنید و به همین دلیل این موتورخانه ها به اصلاح سبز هستند یعنی هیچگونه آسیبی را به محیط زیست وارد نخواهند کرد.
  • عملکردی که این نوع موتورخانه ها دارند در یک فضای کاملا مستقل نسبت به زیربنا انجام خواهد گرفت و انرژی نیز با توجه به متراژ ساختمان متفاوت خواهد بود. دقت داشته باشید که این امر زمانی اهمیت مییابد که شما میخواهید در یک ساختمان بیش از اندازه کوچک و یا بیش از اندازه بزرگ یک موتورخانه بسازید. در این حال اگر انرژی بیش از حد مصرف شود و یا کمتر از میران ممکن است که برای شما دردسرساز شود. در این حال بهتر است که شما بتوانید از یک موتورخانه هوشمند استفاده کنید که مخارج خود را تا حد زیادی کاهش دهید.
  • در صورتی که شما از یکموتورخانه هوشمند استفاده کنید قادر خواهید بود که اسایش و راحتی ساکنین را فراهم کنید و این شاید در ساختمان های امروزی مهم ترین نکته باشد.

موتورخانه هوشمند دارای مزایای بیشماری است.

موتورخانه هوشمند دارای مزایای بیشماری است.

در نهایت…

در دنیایی که تکنولوژی تمامی جهان را در بر گرفته است، موتورخانه هوشمندیکی از بهترین ساخته های بشر به شمار می آید چرا که شما میتوانید به راحتی هزینه های مربوطه را کاهش دهید و همچنین تمامی هزینه های دیگر را نیز کنترل کنید. اینکه شما میتوانید توسط این نوع موتورخانه های هوشمند در واقع کنترل مجتمع های تجاری را نیز برعهده داشته باشید و هر زمانی که لازم است آن ها را روشن و خاموش کنید به صنعت نیز کمک بسزایی کرده است. در واقع میتوان گفت که موتورخانه هوشمند نه تنها به ساختمان های مسکونی، بلکه به ساختمان های تجاری نیز لطفی شگرف کرده است.