هوشمندسازی ساختمان با چند کلیک
منظور از هوشمندسازی ساختمان چیست؟

منظور از هوشمندسازی ساختمان چیست؟

امروزه با توجه به پیشرفت تکنولوژی در بخش های مختلف می توان گفت که هوشمندسازی ساختمان بیش از پیش مورد استفاده است. شما با تکنولوژی میتوانید ابزاری را خلق کنید که انسان بتواند توسط آن محیط پیرامونش را کنترل کند. شکی نیست که تکنولوژی، مواهب بسیاری را به انسان بخشیده است که برای زندگی بهتر میتواند از آنها استفاده کند. با اینکه مبرهن است تکنولوژی تنها جنبه های مثبت ندارد و از جهات بسیاری تاثیرات منفی نیز داشته اما برخی اختراعات بشر در زمینه هوشمندسازی ساختمان، جز بهترین ساخته های دست بشر به شمار می آیند که ما را در زندگی راحت تر یاری می کنند.

هوشمندسازی ساختمان و زندگی راحت تر

هوشمندسازی ساختمان و زندگی راحت تر

هوشمند سازی ساختمان حاصل گسترش تکنولوژی است.

شاید در باور اغلب افراد، تکنولوژی زمانی به اوج خود برسد که حضور آن در زندگی حس نشود و در واقع نامرئی باشد. زمانی ما به این نقطه خواهیم رسید که تمرکز ما بیشتر بر روی کاری باشد که انجام می دهیم و نه ابزاری که با آن کار میکنیم. در این بین جای هیچ شکی نیست که تکنولوژی با موهبت های فراوان خود امکان یک زندگی هوشمند را به انسان داده است. خلق روش های مختلف برایهوشمندسازی ساختمان و جای دادن مهارت ها ودانش های مختلف برای کنترل آن در واقع نشان دهنده این است که شما میتوانید محیط اطراف خود را کنترل کنید.

در بخشی دیگر با هوشمندسازی خانه آشنا شده ایم. در این بخش می خواهیم نگاهی عمیق تر به هوشمندسازی ساختما بپردازیم.

سیستم هوشمندسازی ساختمان

برای اینکه بتوانید سیستم هایهوشمندسازی ساختمان را بهتر درک کنیم باید نگاهی به نیازهای روز بشر بیندازیم. امروزه روش های زندگی بشر تحت تاثیر فاکتورهای بسیاری است که یکی از این فاکتور ها سهولیت و همچنین راحتی و رفاه هرچه بیشتر در زندگی است. اینکه شما بتوانید فضای زندگی و همچنین محیط کار خود را توسعه دهیدیا به طور خلاصه آن را هوشمندسازی کنید در نهایت باعث ایجاد آسایش و راحتی برای شما خواهد شد. امروزه افراد زیادی علاقه مند به پیشرفت در این زمینه هستند و به همین دلیل هم هوشمندسازی ساختمان امری است که به وفور مورد استفاده قرار می گیرد.

هوشمندسازی ساختمان با چند کلیک

هوشمندسازی ساختمان با چند کلیک

به طور کلی تمامی سیستم هایی که در یک ساختمان مورد استفاده قرار می گیرند شامل موارد زیر هستند:

  • سیستم های گرمایشی و سرمایشی
  • سیستم های امنیتی
  • سیستم تهویه
  • سیستم های روشنایی

آسایش و رفاه هر چه بیشتر با هوشمندسازی ساختمان

یکی از اهداف هوشمندسازی ساختمان این است که شما بتوانید سیستمی را تولید کنید که متناسب با نیاز شماست. این کار در واقع بخشی از نیازهای روزمره بشر را انجام خواهد داد. سیستم هایهوشمندسازی ساختمان به کاربران این اجازه را می دهند که بتوانند راحت تر زندگی کنند و درست مانند این است که یک خدمتکار تمامی آنچه شما نیاز دارید را در اختیار شما قرار می دهد بدون اینکه خطایی را در این زمینه انجام دهد.

تمامی سیستم هایی که تحت عنوان سیستم هوشمند مورد استفاده قرار می گیرند، کنترل خانه را به صورت یکپارچه و بدون هیچ خطایی انجام می دهند. از این رو میتوان گفت که مدیریت هوشمند ساختمان در واقع یک سیستم بدون خطا و اختلال را در اختیار شما قرار خواهد داد و در صورت بروز هرگونه خطایی به سرعت آن ها را حل خواهد کرد.

هوشمندسازی ساختمان در تهران

هوشمندسازی ساختمان در تهران

مصرف بهینه انرژی و بهبود چرخه آب و برق با هوشمندسازی ساختمان

یکی از مهم ترین مزیت هایهوشمندسازی ساختمان این است که شما میتوانید بالغ بر 50 درصد در مصرف انرژی صرفه جویی کنید. این آمار تایید شده است. در واقع هوشمندسازی ساختمان به شما اجاره می دهد تا برای هریک از منابع انرژییک میزان مشخص استفاده را با توجه به نیاز خود داشته باشید. این نوع سیستم ها زمانی که ساختمان شما خالی از سکنه است خاموش خواهد شد و همین هم باعث می شود که اتلاف انرژی به صفر برسد.

به عبارت دیگر، وظیفههوشمندسازی ساختمان این است که بخش های مختلف ساختمان را از نظر استفاده انرژی کنترل کند. شما میتوانید در نهایت در راستای ارتقای بهره وری و همچنین ایجاد شرایط مختلف برای بهینه سازی از هوشمندسازی ساختمان استفاده کنید. برای مثال زمانی که در خانه حضور دارید و خورشید هم به صورت مستقیم می تابد، میتوانید به جای استفاده از لامپ، از تابش نور خورشید و همچنین گرمایش طبیعی آن لذت ببرید.

اجزای مختلفی که در هوشمندسازی ساختمان مورد استفاده قرار می گیرند شامل موارد زیر هستند:

حسگر ها

یکی از مهمترین پارامترهایی که در سنجش محیط مورد استفاده قرار می گیرند حسگر ها هستند. این نوع سنسور ها در محیط قرار خواهند گرفت و میتوانند اطلاعات مختلفی را پردازش کنند که از جمله آن ها میتوان به درجه حرارت، رطوبت و همچنین فشار اشاره کرد. میزان نوری که در محیط مورد استفاده قرار می گیرد و همچنین درصد گازهای موجود در هوا نیز توسط این سنسورها اندازه گیری خواهند شد.

انواع مختلفی از حسگرها در هوشمندسازی ساختمان مورد استفاده قرار می گیرند که از جمله ان های می توان موارد زیر را نام برد:

  • حسگر های امنیتی و مراقبتی
  • حسگر های اعلام آتش سوزی
  • حسگر های کنترل تردد
  • حسگر های حرکتی
  • حسگر های نور
  • حسگر های باد
  • حسگر های رطوبت
  • حسگر های نشتی گاز و آب

کنترل کننده ها

یکی دیگر از بخش هایهوشمندسازی ساختمان توسط کنترل کننده ها مدیریت می شود که دیتاهایی که از حسگر ها دریافت می شوند را کنترل می کنند و دستورات لازم را در این زمینه صادر خواهند کرد.

تجهیزات هوشمندسازی ساختمان

تجهیزات هوشمندسازی ساختمان

سه نوع کنترل کننده در سیستم هوشمند سازی ساختمان وجود دارد که عبارتند از:

  • کنترل کننده های منطقی قابل برنامه ریزی
  • کنترل کننده های سیستم / شبکه.
  • کنترل کننده های ترمینال

زمانی که صحبت از هوشمندسازی ساختمان به میان می آید، موارد بسیاری را میتوان نام برد که تغییر خواهند کرد که شامل موارد زیر می شوند:

روشنایی

روشنایی از طریق داده هایی که توسط سنسورها داده میشوند کنترل خواهند شد. این نوع داده ها از سنسورهای نوری و همچنین زمان سنج ها دریافت می شوند. در سیستم هایی که تحت عنوان سیستم های هوشمندسازی مورد استفاده قرار می گیرند کار کنترل روشنایی نیز به صورت هوشمند انجام می شود. میتوان گفت که این سیستم کاملا براساس سیستم های دیجیتالی کار می کند.

تهویه هوا و درجه حرارت

همانطور که گفته شد، زمانی که صحبت از هوشمندسازی ساختمان به میان می آیدیعنی سیستم های مختلف در ان به نحوه ای تغییر خواهند کرد که دیگر نیازی نیست شما آن ها را کنترل کنید بلکه به صورت خودکار کنترل خواهند شد. در این بین اما میتوان به سیستم تهویه اشاره کرد که یکی از مهم ترین بخش ها به شمار می آید. سیستم های تهویه امروزه با استفاده از یک ترکیب هوای بازگشتی و همچنین هوای بیرون عمل می کنند. این سیستم ها در واقع به تهویه هرچه مطلوب تر هوا کمک می کنند و درجه حرارت را نیز کنترل خواهند کرد. این پروسه به نوبه خود میتوانید به صرفه جویی در مصرف انرژی نیز کمک کند که همین امر باعث می شود تا هزینه هایی که برای این امر صرف می شوند نیز کاهش و در بخش های دیگر مورد استفاده قرار گیرند.

سیستم دوربین مدار بسته

نقشی که امروزه سیستم های دوربین مداربسته در زندگی انسان ایفا می کنند غیرقابل انکار است. یکی از بخش هایی که در هوشمندسازی خانه بسیار به آن توجه می شود همین سیستم دوربین مداربسته است.

شاید بتوان اینطور گفت که یکی از بهترین و مهمترین کارهایی که در زمینه هوشمندسازی ساختمان از آن استفاده می شود ارتقای امنیت توسط کنترل کیفیت دوربین های مداربسته است. در تمامی محیط ها از این نوع دوربین ها برای کنترل ساختمان استفاده می شوند. دوربین های مداربسته که در انگلیسی به آن  (CCTV) Closed Circuit Television میگویند در واقع یکی از عوامل مهم در ایجاد امنیت ساختمان به شمار می آیند.

زمانی که می گوییم سیستم دوربین مداربسته را نیز میتوان هوشمندسازی کرد منظور این است که زمانی که شما در خانه حضور نداشته باشید این سیستم فعال خواهد بود و در صورت بروز هرگونه مشکل، هشداری از جانب این سیستم امنیتی به شماره تلفن شما ارسال خواهد شد و این کار تماما هوشمند خواهد بود.

هوشمندسازی ساختمان و مصرف بهینه انرژی

هوشمندسازی ساختمان و مصرف بهینه انرژی

در واقع شما میتوانید با استفاده از دوربین های مداربسته، ساختمان خود را در قبال تهدیدات خارجی که از جمله آنها می توان به سرقت اشاره کرد محافظت کنید. این نوع دوربین ها با توجه به تغییراتی که در این زمینه به وجود آورده اند امروزه جزء لاینفک زندگی به شمار می آیند و با پیشرفت تکنولوژی به شما اجازه استفاده هرچه بیشتر را خواهند داد. البته این نوع دوربین ها تنها در ساختمان های مسکونی مورد استفاده قرار نمی گیرد و میتوان گفت که هوشمندسازی ساختمان به مجتمع های تجاری نیز رسیده است. شما میتوانید از انواع سیستم دوربین های مداربسته برای ساختمان های خود استفاده کنید و امنیت را آنطور که باید برای آنها فراهم کنید.

برخی دیگر از زیر سیستم های کنترل عبارتند از:

  • کنترل تردد
  • اعلام و اطفای حریق
  • توزیع دیتا
  • خطوط تلفن
  • روشنایی اضطراری
  • عکس العمل خطر
  • یکپارچه سازی سیستم ها
  • آنتن مرکزی و توزیع سیگنال

با توجه به اینکه تکنولوژی امروزه جز جدانشدنی از زندگی انسان به شمار می آید، همچنان استفاده از روش های مختلف هوشمندسازی ساختمان نیز به شما کمک خواهد کرد که بتوانید در این راه خود را با تکنولوژی هماهنگ و هم گام کنید. بهتر است که برای ساختمان و یا منزل خود از یک متخصص در این زمینه کمک بگیرید.