معرفی انواع شیوه های نوین مدیریت انرژی تاسیسات ساختمان در دنیا

معرفی انواع شیوه های نوین مدیریت انرژی تاسیسات ساختمان در دنیا

 

افزایش یارانه های مربوط به مصرف انرژی های مختلف باعث شده است افراد زیادی در صدد برآیند تا با شیوه های نوین مدیریت انرژی تاسیسات ساختمان در دنیا، از حجم انرژی مصرفی خود کاسته و با این اقدام باعث کاهش چشمگیر هزینه های ناشی از آن، شده باشند. اهمیت مدیریت و کنترل مصرف انرژی، یکی از مهم ترین مسائل دنیای امروزی می باشد. افزایش مصرف انرژی توسط ساکنان و افراد شاغل در ساختمان های اداری و کارخانه های مختلف باعث شده است، صاحبان این مجتمع ها به دنبال یافتن راه های اساسی و کاربردی جهت کاهش هزینه های ناشی از مصرف انرژی، باشند. همچنین برخی سیاست های کنترل و کاهش مصرف انرژی مانند ESOS، در اغلب کشورهای جهان به یک اصل ضروری تبدیل شده است و عدم پیروی از این سیاست باعث جریمه شدن فرد خاطی، خواهد شد. منابع انرژی متنوعی در دنیای کنونی وجود دارند که برخی از آنها در رده ی انرژی های تجدید پذیر و برخی دیگر در حوزه ی انرژی های تجدید ناپذیر، قرار می گیرند.

 بنابراین استفاده ی صحیح از منابع انرژی تجدید ناپذیر، امری بسیار مهم بوده و در بهره برداری صحیح از ذخایر کنونی این انرژی ها، موثر است. این منابع انرژی به روش های مختلفی مورد بهره برداری و استفاده ی بشر، قرار می گیرند و مصرف بیش از حد هر یک از آنها، می تواند با ایجاد مخاطرات مختلف برای محیط زیست، همراه باشد. در این میان، مصرف صحیح و بهینه ی انرژی، امری بسیار مهم است. افرادی که از راه های اتلاف مستقیم و غیر مستقیم انرژی اطلاعی ندارند، با هزینه های بسیار زیاد ناشی از مصرف بالای آنها، روبرو خواهند شد. لذا استفاده از شیوه های نوین مدیریت انرژی تاسیسات ساختمان در دنیا، می تواند به صورت کاملا محسوس میزان هزینه های مصرفی هر ساختمان را کاهش دهد. با استفاده از سیستم های هوشمند کنترل مصرف انرژی، میزان بهره وری ساختمان ها در تمامی سطوح مرتبط با مصرف انرژی ارتقا یافته و بهبود پیدا می کنند. در این مقاله به معرفی انواع شیوه های نوین مدیریت انرژی تاسیسات ساختمان در دنیا پرداخته و در رابطه با ویژگی های هر سیستم، گفتگو خواهیم داشت.

 

ساختمان های هوشمند و مدیریت آنها

اگر در ساختار یک ساختمان از سیستم های هوشمند برای کنترل سایر تجهیزات آن استفاده شده باشد، آن را تحت عنوان BMS یا سیستم مدیریت ساختمان، نامگذاری می کنند. این سیستم، دارای قابلیت کنترل سایر تجهیزات و سیستم های بکار برده شده در ساختمان می باشد. در این بین، اگر از سیستم هوشمند مدیریت ساختمان جهت کنترل انرژی و پیشگیری از هدر رفت آن، استفاده شده باشد؛ این سیستم را تحت عنوان BEMS” “یا “سیستم مدیریت انرژی ساختمان”، نامگذاری می کنند. این سیستم یک کنترل گر هوشمند جهت پایش و بررسی میزان مصرف انرژی در هر ساختمان، به شمار می رود. این سیستم در کنترل مواردی همچون: میزان برق مصرفی ساختمان، میزان گرمای ساختمان و میزان سرما، نقش دارد و به صورت خودکار باعث کنترل وسایل انرژی بر، خواهد شد. در واقع یکی از زیر واحد های سیستم کنترل هوشمند یک ساختمان( BMS)، سیستم مدیریت هوشمند انرژی آن(BEMS)، است.  شیوه های نوین مدیریت انرژی تاسیسات ساختمان در دنیا، از طرفداران زیادی برخوردار هستند؛ زیرا کنترل مصرف انرژی، به معنی کاهش آسیب های زیست محیطی و داشتن یک دنیای سالم، خواهد بود.

کنترل مصرف انرژی

انواع شیوه های نوین مدیریت انرژی تاسیسات ساختمان در دنیا

شیوه های نوین مدیریت انرژی تاسیسات ساختمان در دنیا، دارای انواع متنوعی می باشند. لذا شما می توانید بر اساس نیاز خود، از بهترین روش ممکن جهت کنترل مصرف انرژی و پیشگیری از هدر روی آن، استفاده نمایید و هزینه های مصرفی خود را به میزان قابل توجهی کاهش دهید. برخی شیوه های نوین کنترل و مدیریت انرژی در ساختمان ها شامل: طراحی بر اساس اینترنت اشیا(  IOT)، سیستم های مدیریت و کنترل انرژی بر اساس ابری (cloud based)، سیستم های مدیریت روشنایی ساختمان ها( LMS )، سیستم های مدیریت خطوط ارتباطی ساختمان ها( BUS ) و سایر موارد می باشند. سیستم های کنترل انرژی در ساختمان ها باعث ایجاد یک سیستم پایش و نظارت در سایر تجهیزات انرژی خواه شده و همچنین می تواند به سایر دستگاه هایی که مصرف انرژی وسایل را اندازه گیری می کنند، متصل شود. این مهم باعث می شود، ریپورت هایی از راندمان مصرف انرژی وسایل مذکور در اختیار سیستم هوشمند مدیریت انرژی ساختمان قرار گیرد و در نتیجه مدیریت انرژی وسایل مورد نظر آسان تر و بهیه تر، انجام گیرد.

نمایشگر سیستم هوشمند

 اجزا شیوه های نوین مدیریت انرژی تاسیسات ساختمان در دنیا

در رابطه با اجزای بکار برده شده در مدیریت هوشمند مصرف انرژی در ساختمان ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • سیستم های مدیریت روشنایی در ساختمان ها(LMS). سیستم کنترل گر روشنایی هر ساختمان در واقع یکی از اجزا و زیرمجموعه های سیستم های BMS و BEMS، می باشد. البته این سیستم دارای وظیفه ای کاملا اختصاصی و واضح است، یعنی سیستم LUMS به طور مشخص به کنترل و مدیریت سیستم های روشنایی دهنده در ساختمان می پردازد. این سیستم، دارای سنسورهای حساس به حضور و عدم حضور افراد، سنسور های کنترل نور در سطوح مختلف، تایمرهای کنترل کننده ی زمان روشن و خاموش شدن منبع نور، می باشد. در واقع با وجود LMS در یک ساختمان، می توان منبع نور را با آدرس مشخص در این سیستم ثبت نموده و مختصات لازم جهت کنترل نور آنها را در سیستم ثبت نمود. در نتیجه، این سیستم با توجه به دستورات دریافت شده نسبت به کنترل نور ساختمان فعالیت خواهد کرد. این سیستم قابلیت کاهش 75% مصرف انرژی نورانی در ساختمان ها را، دارد.
  • سیستم کنترل مرکزی. سیستم کنترل سانترال یا مرکزی؛ نقطه ی اصلی کنترل کننده و صادر کننده ی دستورات، در BMS، می باشد. قابلیت برنامه ریزی سیستم BMS، از طریق این هسته فراهم می شود. پردازنده، کنترل ها، کنتاکتورها و رله های BMS در این بخش، قرار دارند.

کاهش مصرف انرژی

  • خطوط ارتباطی(BUS). عامل برقراری ارتباط بین اجزای BMS، هستند. این خطوط را می توان به شکل سیم برق، خطوط تلفن یا سیم باس، طراحی نمود.
  • نقاط دسترسی( Access point). نقاط دسترسی در واقع شامل نمایشگر، کیبورد و یک touch monitor، می باشد. این نقاط دسترسی را می توان در مکان های مختلفی از ساختمان نصب کرده و قابلیت نمایش اطلاعات و همچنین برنامه ریزی سیستم را فراهم می کنند.
  • Sensor. با توجه به میزان هوشمند بودن سیستم و نیاز به کنترل انرژی، می توان از سنسورهای مختلفی استفاده کرد.
  • تایمرها. این وسایل امکان انجام کارهای تکراری با زمان مشخص را، فراهم می کنند.
  • پریزها. امکان کنترل مصرف کننده ی متصل شده به پریز از طریق قابلیت ارسال پیام توسط پریز ها، فراهم می شود.
  • نرم افزار های سیستم. استفاده از نرم افزار های مختلف می تواند قابلیت کنترل و برنامه ریزی بیشتری برای سیستم BMS فراهم کرده و انعطاف پذیری سیستم در اجرای دستورات مختلف را افزایش خواهد داد.

از طریق کلیک بروی فرم اقدام به هوشمند سازی موتورخانه و …. از طریق متخصصین حرفه ایی زرین فروش نمایید.